نقد و بررسی deus ex:human revolution

 

photo

 

 

 

انسان های مکانیکی که فریب قدرت فرا انسانی خود را خورده اند و مردمی که فدای زیاده خواهی ابر قدرت های جهان شده اند و دنیایی مدرنی که دیگر چیزی به نام انسانیت برایش بی معنی است. شماره جدید بازی کلاسیک نقش آفرینی سالهای قبلDeus Ex با نام انقلاب انسانی (Human Revolution ) حرف های ناگفته را بازگو می کند و از آینده برای امروزی ها می گوید . بازیی که بدون حضور خالق خود یعنی Warren Spector ساخته شده است و حال باید دید آیا به غیر از انقلاب انسانی قادر خواهد بود که انقلابی نیز در ژانر خود ایجاد کند یا خیر.

داستان در سال ۲۰۲۷ میلادی و قبل از وقایع شماره های اصلی دنبال می شود. عصر تکنولوژی و ماشین. عصری که انسان های ضعیف زیرپای سرمایه داران بزرگ لگدمال خواهند شد و حق و حقوقشان فراموش می شود. عصری که پولشویی در آن به یک امر معمول تبدیل شده و شرکت های بزرگ سرنوشت دنیا را رقم می زنند و برای هر انسانی حد و حدود مشخص می کنند. عصری که انسان ها با وجود اینکه در ظاهر آزاد هستند و قدرت انجام هر کاری را دارند ولی به حدی روی آن ها کنترل وجود دارد که در خانه خود از شدت خفقان نفس کشیدن برایشان سخت شده است.عصری که تکنولوژی در آن حرف اول و آخر را می زند و مخالفان این ایدئولوژی هیچ جایگاهی در این جامعه نخواهند داشت و به عنوان شورشی و خیانتکار سرکوب می شوند.
داغ ترین بحث دنیا بحث bio-mechanical augmentation (ارتقا اعضا بدن توسط ابزار های بایومکانیکی) است که ایده های وسوسه انگیزی را بهمراه دارد. استفاده از این تکنولوژی در بسیار از صنعت ها کاربرد دارد از جمله صنایع پزشکی و نظامی و حال افراد می توانند به جای عضو از دست داده خود از یک بازوی مکانیکی فوق العاده قوی استفاده کنند و یا سربازان ارتش از قابلیت های خاصی بهرمند شوند که در عملیات نظامی بسیار کارآمد خواهد بود و یا حتی انسان های عقب افتاده و یا کم هوش به درجه ای از ذکاوت برسند که حتی انسان های معمولی یارای برابری با آن را نداشته باشند . ولی بهای استفاده از این تکنولوژی مصرف مادام العمر از قرص Neuropozyne است که چندان ارزان هم نیست. دارو هایی که مانع پس زندن قطعات مکانیکی توسط بدن می شوند و افرادی را که عملیات augmentation را انجام داده اند معتداد و محتاج خود می کنند .

photo 

Adam Jensen به عنوان مدیر امنیتی شرکت Sarif Industries که در زمینه human augmentations در شهر Detroit آمریکا فعالیت می کند مشغول به کار است. در پی یک حمله غیر منتظره از طرف گروهی ناشناس Adam به سختی مجروح می شود و همکاران او مجبور می شوند برای زنده نگهداشتن او بر روی بدنش عملیات augmentation صورت بدهند و اجزای بدن او را با ابزار مکانیکی فوق العاده قوی ترمیم کنند. پس از بهبودی، Adam به سرکار خود برگشته و اتفاقات حمله را پیگیری می کند.
در همان ابتدای کار از جملات آدام می توان فهمید که اون چندان با این قضیه human augmentations موافق نیست حتی در جواب سوال بسیاری از دوستان خود این موضوع را مطرح می کند که این وضعیت انتخاب من نبوده است و من هیچ گاه این کار را درخواست نکرده بودم و از همین جا مشخص می شود که نویسنده در صدد نشان دادن ماهیت سیاه این تکنولوژی می باشد و سعی دارد که شخصیت اصلی را از تیم موافقان جدا کند.
با پیشروی در داستان متوجه این موضوع خواهید شد که این تکنولوژی نه تنها به کمک انسان ها نیامده بلکه فقط قرار است به یک گروه خاص خدمات برساند. تکنولوژیی که شعار رفاه و آسایش را برای مردم داشت فقط وسیله و ابزاری است برای پیشرفت افرادی که قرار است دنیا را زیر سلطه خود بگیرند. Human Revolution تلنگری است به افکار خشک و پوسیده غربی و بازگشتی است به ریشه های معنویت و هویت انسانی و ازهر آزاده ای فقط لحظه ای تفکر را طلب می کند تفکری که ممکن است به رستگاری و رهایی او منجر شود و چشمان او را به روی واقعیت های دنیا باز کند. 

Eidos Montreal به عنوان اولین تجربه خود دست روی موضوع بسیار حساسی گذاشته است که شاید بتوان گفت در هیچ مدیای دیگری نمی توان نمونه آن را مشاهده کرد. بحث انجمن مخفی ایلومناتی (illuminati) و کنترل جهان توسط گروه های ثروتمند و یا همان قطب های اقتصادی دنیا شالوده داستان Human Revolution را تشکیل می دهد و نویسنده بازی سعی می کند که دیدگاه خود را در قالب داستان Adam Jensen عضو باز نشسته تیم SWAT تعریف کند. این موضوع در جای جای بازی قابل مشاهده است حتی لوگوی بازی و در دیالگ ها به وضوح به این مطلب اشاره می شود و Ebook داخل بازی نیز مطالب جالبی را در این زمینه ارائه می کنند که خواندن آن ها برای علاقه مندان بسیار جالب خواهد بود.حتی Michael McCann آهنگساز کار در مورد آهنگ بازی می گوید که ما میخواستیم موسیقی بازی نیز دارای سه لایه باشد مانند نماد مثلثی که در جای جای بازی استفاده کرده ایم.

دنیایی که نویسنده بازی در ذهن خود تداعی کرده و سپس در قالب بازی پیاده شده است به قدری با نظم و منطق و با رعایت کوچک ترین جزییات ممکن طراحی شده که از دیدن آن شاید بهت زده شوید. ازلحظه ای که پای خود را درون آن می گذارید بازی سعی می کند که شما را با دنیای خود آشنا کند و بدون هیچ مقدمه بلندی و یا روایت راوی، برای آشنایی وارد شهر Detroit می شوید و با مردم شهر و شخصیت های بازی به گفتگو می پردازید و در اصل مانند یک انسان واقعی و یک غریبه که راه خود را گم کرده است از تعاملات با شخصیت ها و محیط پی به جو و داستان بازی می برید و کم کم در آن غرق می شوید .نفر به نفر از ساکنین ۴ شهری که قرار است ملاقات کنید دیالگ مخصوص به خود را دارند و هر یک از آنها حرف های خود را برای گفتن دارند در صورتی که شما نیز حوصله گوش کردن به صحبت ها و داستانی هایی که گاها تعریف می کنند را داشته باشید و Ebook هایی که در جای جای شهر یافت می شود را به دقت بخوانید و هر چند وقت یکبار نگاهی به صفحات روزنامه های الکترونیکی بیندازید و از اخبار روز مطلع شوید و یا حتی بی اجازه به ایمیل های افراد سرک بکشید و با خواندن آن ها بیشتر از داستان اصلی بازی لذت ببرید.

photo 

طرفداران ژانر RPG به سرعت به نحوه انجام بازی عادت می کنند. ماموریت اصلی و ماموریت فرعی دو هدف بازکننده محسوب می شود که برای پیشروی درست در بازی باید به هر دو توجه خاصی شود.در قسمت ماموریتهای فرعی همه چیز در قالب داستان پیاده شده است و تا حد ممکن سعی شده که داستان با انجام این ماموریت ها کامل شود و از امور متفرقه که فقط بازیکننده را از داستان اصلی دور می کند اجتناب شده است. این موضوع را نباید فراموش کنید که بعد از انجام ماموریت های اصلی ماموریت های فرعی کنسل خواهند شد بهمین منظور اول از همه وقت خود را صرف اتمام آن ها کنید تا چیزی را از دست ندهید. در قبال انجام ماموریت ها بازی به شما XP و یا Praxis points داده میشه که بوسیله آن ها می توانید لوازم و ابزار و اسلحه بخرید و یا قابلیت های Adam را آزاد کرده و یا ارتقا دهید.
چیزی که Human Revolution را خاص می کند نحوه انجام ماموریت ها است . برای رسیدن به نقطه علامت گذاری شده آزادی کامل دارید و می توانید به روش دلخواه خود ماموریت را به اتمام برسانید. دوست دارید که به مانند بازی های Shooter به شکل مستقیم به دل دشمن بزنید و یا کاملا مخفیانه و حتی بدون کشتن یک نفر از میان نیروهای دشمن عبور کرده و به هدف مورد نظر برسید. حتی انتخاب راه رسیدن به محل نیز به عهده شما است و آزادید که برای ورود از در اصلی مبلغ هنگفتی را پرداخت کنید و یا از کانال پشت ساختمان به شکل رایگان وارد آن شوید و یا از راه مخفیانه فاضلاب شهر بداخل ساختمان استفاده کنید.
در صورت انتخاب روش اکشن و مقابله به شکل مستقیم محدودیت هایی در زمینه مهمات وجود دارد که باعث می شود برخلاف Shooter های دیگر از نشانه گیری دقیق تری استفاده کنید و استفاده از مهمات خود را کاملا مدیریت کرده و تیر های بیشتری را برای ادامه کار ذخیره کنید و همچنین برای یافتن مهمات تمام قسمت های محیط را بخوبی جستجو کرده و همه مهمات باقی مانده از اجساد دشمنان را جمع آوری کنید. در این حالت انواع و اقسام اسلحه ها در اختیار شما است و هیچ کم کسری نخواهید داشت.
در صورتی که استفاده از حالت مخفی را می پسندید می توانید از اسلحه های خاص این بخش برای بی هوش کردن افراد استفاده کنید و یا از یک اسلحه ای بهمراه Silencer به پیشروی خود سرعت ببخشید و نیروی های دشمن را سریع تر از میان بردارید ویا کاملا از اسلحه پرهیز کرده و با دست خالی آهسته به دشمانان نزدیک شده و با یک حرکت سریع آن ها را ناکار کنید. در این حالت دو انتخاب دارید اینکه به شکل خشن عمل کرده و فرد را بکشید که به طبع سرو صدا ایجاد کرده و ممکن است بقیه را نیز از محل خود باخبر کنید و یا به شکل بی سروصدا او را بی هوش کرده و جسد را درگوشه ای مخفی کنید.
photo 

آزاد کردن ویژگی های مکانیکی Adam تاثیر عمیقی روی نحوه پیشروی شما در بازی دارد. به عنوان مثال برای باز کردن قفل درها نیاز به level مشخصی از تخصص هک کردن دارید که با بدست آوردن آن می توانید راه مستقیم تر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرده و درهای قفل شده بین راهی را هک کنید و یا با افزایش قدرت خود وسایل سنگین تری را بلند کنید و با چیدن اجسام سنگین روی هم سکویی برای رد شدن از حصار های فلزی آماده کنید. حجم قسمت Inventory خود را افزایش دهید و اسلحه ها و ابزار بیشتری را با خود حمل کنید. جزییات بیشتری از قرار گیری دشمنان در محیط بدست آورید و راحت تر از میان آن ها عبور کنید. افزایش توان مقاوتی بدن در برابر صدمات و قابل نامرئی شدن و خرد کردن دیوار های نازک و راه رفتن به شکل کاملا بی صدا تنها تعدادی از ۲۱ قابلیت ارتقایی بدن Adam می باشد. انتخاب این قابلیت های بستگی به روشی دارد که شما برای اتمام ماموریت های انتخاب می کنید و این موضوع باعث افزایش قدرت انتخاب شما می شود و به شما این قابلیت را می دهد که هر ماموریت را به روش دلخواه خود به اتمام برسانید.
بهرحال در صورتی که می خواهید نهایت لذت را از بازی ببرید پیشنهاد می کنیم که به شکل کاملا مخفیانه مراحل را طی کنید چرا که این روش بهترین روش بازی محسوب می شود و در اصل بیشتر تمرکز تیم سازنده روی این بخش بوده و با انجام هر ماموریت به شکل کاملا مخفیانه جوایزی نیز در قالب XP دریافت خواهید کرد.
قسمت هک کردن قفل ها و سیستم های کامپیوتری بخش اعظمی از بازی را به خود اختصاص داده است و معمولا هر چند دقیقه یک بار در بازی این کار را انجام می دهید. برای هک کردن یک سیستم نیاز دارید که Node های شبکه را هک کنید تا به اطلاعات مرکزی درسترسی پیدا کنید. Mini Game که در این بخش طراحی شده به نسبت بازی های دیگری از مکانیزم جالب تری استفاده می کند و حتی آیتم های مخصوص به خود را دارد که هک کردن سیستم ها را راحت تر می کنند. از این کار می توانید برای بازکردن درها و یا ورود به کامپیوتر ها و یا غیر فعال کردن دوربین های امنیتی و محافظ های لیزری و یا برانگیختن ربات های حفاظتی بر علیه دشمن استفاده کنید.
یکی از بخش های مهم هر RPG بخش گفتگو و انتخاب دیالگ می باشد که در این بازی از سیستم بسیار کاملی استفاده شده است. برای فهمیدن این موضوع نیاز هست که آپگرید های مربوط به این بخش را انجام دهید تا اطلاعات کامل روانشناسی افراد در کنار صفحه نشان داده شود و با استفاده ازآن ها گزینه درست را انتخاب کنید. در این حالت صورت افراد کمک چندانی به شما نمی کند بلکه هر فردی روحیات مخصوص به خودرا دارد و برای اینکه بتوانید سریع تر اطلاعات لازم را از فرد بیرون بکشید نیاز دارید که کاملا به این جزییات توجه کنید و مطابق آن ها پاسخ مناسب را انتخاب کنید. در صورت درست انجام دادن اینکار بازی مقداری مشخص XP اضافی به شما میدهد.
photo 

Michael McCann آهنگساز تحسین شده Tom Clancy’s Splinter Cell: Double Agent وظیفه ساخت موسیقی بازی را به عهده داشته است. یکی از نقاط مثبت McCann دقت و اشراف او بر داستان و گیم پلی بازی است. او اعتقاد دارد که برای ساخت موسیقی بازی ها باید به گیم پلی و داستان توجه خاصی داشت تا بتوان موسیقی مناسب به ریتم و حالت بازی برای آن ساخت.McCann برای ساخت موسیقی متن بازی از ترکیب آلات شنیداری و الکتریکی استفاده کرده است. همان طور که گفته شد موسیقی دارای سه لایه است، پیرامون، تنش و مبارزه (ambient/tension/combat) همچنین سبک هنری بازی که به سبک رنسانس طراحی شده است طلب می کند که ازیک تم مذهبی برای ساخت موسیقی ها استفاده شود به همین منظور سعی شده در پس زمینه موسیقی ها از تکخوانی و برای بعد مدرن آن از آلات الکتریکی استفاده شود که جلای خاصی به لحظات و سکانس های مختلف بازی داده است و می توان انتظار داشت که امسال نیز McCann جوایز زیادی را بخاطر موسیقی این بازی از آن خود کند. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم نیمی از زیبایی های صحنه های تاثیر گذار بازی را Eidos Montreal مدیون موسیقی دلنیشن و ماندگار اوست.
صداگذاری کار نیز با حضور Elias Toufexis در نقش اصلی که سابقه درخشانی در این زمینه دارد بسیار عالی کار شده است . تن صدای جذاب و گیرای او که شباهت های زیادی با کلینت ایسوود نیز دارد کاملا با شخصیت و تیپ Jensen همخوانی دارد. Steve Shellen نیز در نقش David Sarif کار خود را به نحو احسن انجام داده است.
از بعد هنری و ایجاد یک اتمسفر گیرا کار تیم گرافیکی بدون نقص است.سبک هنری گرافیک که به شکل طلایی تیره طراحی شده اقتباسی از دوران رنسانس است که در کنار تم cyberpunk و مدرن، جلوه های زیبایی خلق کرده است که اهالی ذوق و هنر از آن لذت خواهند برد. با این وجود مشکلاتی در این بخش وجود دارد که ممکن است به کمال و زیبایی های بازی ضربه بزند. لوکیشن های بازی شامل ۴ شهر مختلف Detroit, Shanghai, Montreal, Singapore می شود ولی رنگ بندی تمام آن ها طلایی تیره است با اندکی تفاوت و همه ماموریت هادر شب طراحی شده که این دو باعث می شود گشت و گذار در محیط پس از مدتی خسته کننده و یکنواخت شده و بعد از گذشت چند ساعت اشتیاق گیمر برای ادامه دادن بازی کم رنگ شود. مدل کاراکتر های ضعیف و بی کیفیت طراحی شده و انیمیشن های آن ها خشک و تکراری است. البته این مشکل بیشتر در زمانی است که مشغول صحبت با افراد هستید ولی در زمان تیراندازی دشمن ها انیمیشن های جالبی دارند و در برخورد تیر یا انفجار، بدنشان به خوبی واکنش نشان می دهد .از دیگر مشکلات فنی بازی می توان به Loading ها طولانی بازی اشاره کرد که با انتشار فایل اصلاحی نیز مشکل آن برطرف نشد. با وجود لوکیشن های کوچک بازی هر شهر به دو قسمت تقسیم شده که برای رفتن به طرف دیگر آن باید ۱۵-۲۰ ثانیه انتظار Load شدن محیط را کشید در صورتی که کم کم داشتیم این قسمت های خسته کننده و عذاب آور را در بازی های امروزی فراموش می کردیم.
photo 

از نکات ضعیف در بخش های دیگر بازی می توان به Boss Fight ها اشاره کرد که طراحی خوبی ندارند. البته در این قسمت آزادی عمل خود را نیز دارید و می توانید به روش خود عمل کنید ولی به دلیل ضعف در طراحی بیشتر از اینکه خاطره انگیز باشند عذاب آورند. دیگر دشمن های بازی در کنار اینکه هر کدام اسلحه خاصی به دست می گیرند در زمان های مختلف بخوبی عکس العمل نشان می دهند و از هوش مصنوعی بسیار خوبی برخوردارند.نسخه PC که با وجود موس و کیبرد و کنترل بهتر بازیکننده در بازی، از هوش مصنوعی بهتری سود می برد. از دیگر نکات مثبت نسخه PC در کنار گرافیک نسبتا بهتر و نشانه گیری دقیق تر ، استفاده از کیبرد برای گردش در منو ها و استفاده از قابلیت های مختلف Adam است که بسیار ساده تر و سریع تر صورت می پذیرد . 

مشکلات Human Revolution خیلی کوچک تر از آن است که باعث شود یک داستان درگیرکننده و یک گیم پلی روان را از دست بدهید. گیم پلیی که قدرت انتخاب بالایی به بازی کننده می دهد و باعث می شود هر گیمری تجربه خاص خود را از بازی داشته باشد . Eidos Montreal به خوبی توانست از عهده شماره جدید یک عنوان بزرگ بر آید . بی صبرانه منتظر شماره جدید شاهکار Thief از این استدیو هستیم.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s