7 ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از سکته

اگر میوه و سبزیجات در مقابله با خطرات بیماری‌های قلبی عروقی موثر عمل می‌کنند به این دلیل استکه دارای آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها با التهاب، مقابله و از ایجاد انباشتگی در جداره‌یرگ‌ها جلوگیری به عمل می‌آورند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تغذیه‌ی نامناسب روی خطر سکته‌ی قلبی و مغزی تأثیر می‌گذارد. تغذیه‌ی نامتعادل می‌تواند احتمال سکته را 58 درصد افزایش دهد این در حالی است که مصرف دانه‌های کامل، میوه، سبزیجات و ماهی به میزان 30 درصد احتمال سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.

همراه ما باشید تا بیشتر با این مواد غذایی مفید، آشنای‌تان کنیم…

اسید فولیک

باقلا و دیگر منابع اسید فولیک را دریابید

باقلا علاوه بر این که برای قلب مفید است، از مغز شما نیز به خوبی محافظت می‌کند. به خاطر این که این ماده‌ی غذایی سرشار از اسید فولیک یا ویتامین B است.

بر اساس نتایج پژوهشی که روی نزدیک به 10000 نفر انجام گرفت داشتن رژیم غذایی سرشار از اسید فولیک خطر سکته‌ی مغزی (AVC) را به میزان 20 درصد کاهش می‌دهد.

در طی این پژوهش محققان متوجه شدند که سه سال بعد از گنجاندن ویتامین B در رژیم غذایی داوطلبان، میزان مرگ و میر ناشی از سکته‌ی مغزی نسبت به سه سال قبل از مصرف این ویتامین، 10 الی 15 درصد افت داشته است.

 

از جو دو سر، بادام و سویا غافل نشوید

بادام، جو دو سر و سویا سه ماده‌ی غذایی مناسب یک رژیم غذایی ضد کلسترول هستند. وقتی این مواد غذایی در رژیم مناسبی که از نظر چربی‌های اشباع شده فقیر است گنجانده شود، می‌تواند میزان کلسترول مُضر یا همان LDL را به میزان 28 درصد کاهش دهد که کمابیش برابر با تأثیر داروی «استاتین» است.

نتایج یک پژوهش ایتالیایی نشان می‌دهد تأثیر فشار خون بالا در مردانی که شیر می‌نوشند نسبت به مردانی که با این ماده‌ی غذایی بیگانه‌اند تا یک دوم کمتر است

 

 

 

آنتی اکسیدان‌های محبوب

اگر میوه و سبزیجات در مقابله با خطرات بیماری‌های قلبی عروقی موثر عمل می‌کنند به این دلیل است که دارای آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها با التهاب، مقابله و از ایجاد انباشتگی در جداره‌ی رگ‌ها جلوگیری به عمل می‌آورند. این مواد مغذی همچنین جریان خون را در رگ‌ها بهتر کرده و از سکته پیشگیری می‌کنند.

 

منابع غذایی پتاسیم

مواد غذایی سرشار از پتاسیم میل کنید

یک دلیل منطقی برای این که موز بخورید این است که موز سرشار از پتاسیم است.

محققان ثابت کرده‌اند داشتن یک رژیم غذایی فقیر از پتاسیم یعنی کمتر از 1.5 گرم در روز، خطر سکته‌ی مغزی را 28 درصد افزایش می‌دهد.

نتایج یک پژوهش دیگر نشان می‌دهد داوطلب‌هایی که روزانه نه واحد میوه و سبزیجات سرشار از پتاسیم مثل سیب زمینی، آلو و انگور مصرف کرده‌اند 38 درصد کمتر از افرادی که تنها چهار واحد از این مواد غذایی دریافت کرده‌اند در معرض سکته‌ی قلبی قرار می‌گیرند.

 

شیر بنوشید

اگر اهل شیر نیستید باید بگوییم که وقت آن رسیده از همین حالا شیر را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. محصولات لبنی سرشار از پتاسیم، منیزیم، کلسیم و عناصری هستند که فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

نتایج یک پژوهش ایتالیایی نشان می‌دهد تأثیر فشار خون بالا در مردانی که شیر می‌نوشند نسبت به مردانی که با این ماده‌ی غذایی بیگانه‌اند تا یک دوم کمتر است.

خوشبختانه افرادی که ماهی بیشتری می‌خورند، مصرف گوشت قرمز و فراورده‌های گوشتی از قبیل سوسیس، کالباس و … را کاهش می‌دهند و در واقع چربی‌هایی که رگ‌ها را مسدود می‌کنند را از برنامه‌ی غذایی خود حذف می‌کنند یا کاهش می‌دهند

 

 

در واقع زمانی که شیر و محصولات لبنی فشار خون را کاهش می‌دهند به این معنی است که خطرات بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهند. یک پژوهش ژاپنی که به مدت 22 سال روی 3100 مرد انجام گرفت نشان می‌دهد خطر بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی که روزانه 4.5 دسی لیتر شیر می‌نوشند نصف افرادی است که شیر نمی‌خورند.

 

 

منیزیم موجود در جو، آرد و ذرت

پژوهشی که تأثیر پتاسیم در کاهش خطر سکته‌ی مغزی را به اثبات رسانده بود همچنین نشان می‌دهد مواد غذایی سرشار از منیزیم احتمال این سکته را حتی در نزد افرادی که فشار خون بالایی ندارند به میزان 30 درصد کاهش می‌دهد.

 

ماهی

زنده باد ماهی آزاد و ماهی‌های چرب دیگر

بدون شک شما از خواص ماهی‌های چرب در حفظ سلامت قلب‌تان باخبرید. اگر برای حفظ سلامت قلبتان ماهی میل می‌کنید باید بدانید که هم‌زمان خود را در برابر سکته‌ی مغزی بیمه می‌کنید.

خوشبختانه افرادی که ماهی بیشتری می‌خورند، مصرف گوشت قرمز و فراورده‌های گوشتی از قبیل سوسیس، کالباس و … را کاهش می‌دهند و در واقع چربی‌هایی که رگ‌ها را مسدود می‌کنند را از برنامه‌ی غذایی خود حذف می‌کنند یا کاهش می‌دهند.

باید بدانید که امگا 3 های ماهی‌هایی مثل ماهی تن، ماهی آزاد و ماکرو برای گردش خون بهتر، مفید بوده و از التهاب و ایجاد لخته در رگ‌ها پیشگیری می‌کنند.

نتایج پژوهشی که در  Harvard Medical School روی نزدیک به 5000 داوطلب 65 ساله انجام گرفت نشان می‌دهد مصرف یک تا چهار بار ماهی در هفته احتمال بیماری‌های قلبی عروقی را 27 درصد کاهش می‌دهد.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s